به آسان ماشین خوش آمدید
پس
از حضور نا موفق کامیونهای دانگ فنگ سری اول
که در کنار موتور ضعیف، تجهیزات رفاهی و ایمنی پایین، فاقد سیستم کارآمد
گیربکس و کلاچ بود که مشکلات عدیدهای را برای صاحبانش به همراه داشت، شرکت سایپا
دیزل به جهت تصاحب درصد بیشتری از فروش کشندههای جفت محور و رقابت با کشنده هوو
اقدام به واردات کامیون دانگ فنگ مدل T375 از کشور
چین کرد که بر خلاف سری قبل با اقبال بهتری در فروش روبرو شد و با تواناییهای
فنی، رفاهی و ایمنی هر چند ضعیفی که داشت توانست به خوبی در بین رانندگان به عنوان
یک کامیون بهتر از هوو شناخته شود و ذهنیت منفی رانندگان را نسبت به کامیونهای
دانگ فنگ کمرنگتر کند. شرکت دانگ فنگ موتور که فعالیت خود را از سال 1969 آغاز
کرده در حال حاضر با شرکتهای نیسان، هوندا و کیا موتورز همکاری نزدیکی دارد و به
لحاظ آمار تولید در صدر تولیدکنندگان چینی قرار دارد و شرکت سینوتراک که آغاز
فعالیتش را از سال 1935 عنوان میکنند و سازنده کشنده هوو که در چین به سری 7 شهرت دارد در رده ششم میزان تولید
قرار دارد. نکتهای
که باید در مورد کشندههای چینی و طراحی اطاق آنها بیان کنم این است که تمام کشندههای
چینی دارای طرحی عجیب و غیر متعارف هستند و براحتی میشود فهمید که کامیونسازان
چینی فاقد تیم تحقیقاتی هستند و یا تحقیقات و پژوهش کاملی در این شرکتها صورت نمیگیرد
و اگر به سادهترین نکات ایمنی در طراحی اطاق توجه کنیم می بینیم که در این کشندهها
فاصلهای بین صندلی راننده و تختخواب و یا جعبه ابزار وجود ندارد تا در هنگام
تصادف با عقب رفتن صندلی صدمات کمتری به راننده وارد شود، ستونهای جلو به فرمان
نزدیک و از مقاومت پایینی برخوردارند و همچنین عدم امکان رفتن راحت به کابین خواب
و بیرون آمدن راننده از پشت فرمان در مواقع ضروری به جهت شلوغی تونل روی موتور از
جمله موارد ضعف ایمنی در طراحی این کشندههای چینی است. کشنده
T375 به مانند هوو از سیستم فنربندی تخت بهره میبرد اما اطاق آن از
تکان زیادی خصوصاً در هنگامی که با بار کامل در حرکت باشد به نسبت کشنده هوو
برخوردار است، همچنین هنگام رانندگی با کشنده T375 و در سرعت بالای صد
کیلومتر کشنده خیلی حالت سبکی به خود میگیرد و پایداری لازم را ندارد در حالیکه
در کشنده هوو و در سرعتهای بالای صد کیلومتر ما این وضعیت را مشاهده نمیکنیم. بازدید
روغن و آب کشنده T375 آسانتر از کشنده هوو صورت میگیرد که برای بازدید
آب مجبور به بالا زدن اطاق میشوید، بالا بردن اطاق در کشنده T375 بصورت برقی نیز صورت میگیرد
و برای آن یک دکمه استارت نیز در پایین به جهت سهولت کار راننده تعبیه شده در حالیکه کشنده هوو فاقد این مشخصه است. از
نکات منفی هر دو کشنده T375 و هوو استفاده از صفحه ریشهای ضعیف است که در هر دو از صفحه 50
استفاده شده است. عیب دیگر هر دو کشنده مجموعه سیستم باد آنها است و خصوصاً پمپ باد که در سرازیریها و هنگام
استفاده پشتسرهم از ترمز باد کم میکند و پمپ باد هیچ یک از این دو کشنده کارایی
لازم را ندارند و اکثر رانندگان اقدام به دستکاری سیستم باد کشندههای خود کردهاند
که باز به جهت کیفیت پایین شیلنگهای باد و عدم تحمل فشار بالا شاهد نشتی آنها
خواهیم بود ضمن اینکه در هوو خرابی لولههای سیستم توربو نیز از دیگر گرفتاری های
رانندگان آن است. یکی دیگر از معایب کشنده T375 شانه انداختن با بار
کامل است که در کشنده هوو ما با این وضعیت روبرو نمیشویم. از
مزایای کشنده T375 گارانتی آن است که تعویض روغن موتور را نیز شامل میشود
در حالیکه کشنده هوو فاقد گارانتی خوب است ضمن اینکه کمبود قطعات یدکی به اندازه
کافی
برای هر دو کشنده احساس میشود. باید به سیستم
شلوغ برق هر دو کشنده نیز اشاره کنم که تعمیر و رفع خرابی آن بسیار وقتگیر است و همچنین
به هنگام شستشو هر دو کشنده باید مراقب سیستمهای برقی آنها باشیم چرا که به محض
تماس با قطرهای آب دیگر قابل استفاده نخواهند بود. بهترین نوع کاربری برای این دو
کشنده تریلر کفی کانتینر بر با توجه به وزن کمتر بار و مناسب رانندگانی است که به
رانندگی به عنوان یک شغل ثابت و همیشگی نگاه میکنند و میخواهند که کامیونشان در وضعیت
مناسبی نگهداری شود اما تریلر کمپرسی به جهت دوندگی بیشتر و بارگیری کامل و با
توجه به اندازه اطاق های کمپرسی که کمتر از ده متر است بدترین گزینه برای هر دو
کشنده ودرپایان سال کاری به تعمیرات کلی نیاز پیدا خواهند کرد. در
مجموع کشنده T375 بهتر از سری اول و در برابر کشنده هوو نیز به لحاظ تواناییهای
فنی و تجهیزات در موقعیت بهتری قرار دارد ولی نباید اختلاف قیمت 15 میلیونی را با
کشنده هوو نادیده بگیریم، فاکتوری که از اصلیترین علل تمایل افراد به خرید کشنده
هوو نیز میباشد و باید منتظر عملکرد این کشنده در جادههای کشور در دراز مدت
باشیم چرا که کامیون یک وسیله مصرفی کوتاه مدت نیست و جز سرمایههای یک اقتصاد
محسوب میشود و امیدواریم از سوی سازندگان و فروشندگان داخلی به لحاظ کیفیت کشندههای
مناسبی را برای ناوگان حمل ونقل کشور انتخاب و عرضه نمایند.

